Peste 100 de elevi învață într-o școală din Timișoara în care nu se dau note, teme pentru acasă și nici premii la sfârșitul anului școlar. Copiii studiază în clasele Step by Step, o alternativă educațională dezvoltată în Statele Unite. 

Școala din Timișoara în care nu se dau note și teme pentru acasă. Modelul e inspirat din Statele Unite

Cei 108 elevi sunt înscriși la Școala Generală Nr. 20 din Timişoara, în clasele pregătitoare I, II, III şi IV și învață ca într-unele unități de învățământ din Statele Unite. N-au nevoie de caiete și nici de manuale, pe care să le care în ghiozdan. Motivul: studiază în clasele Step by Step (Pas cu Pas, n.red), o alternativă la cursurile tradiționale din România. În acest sistem, învățătorii nu au catalog la îndemână și nici pix roșu, relatează Mediafax.ro. Dana Vicaș este învățătoare în clasele Step by Step de 21 de ani. Atunci a fost introdusă alternativa educațională în școlile din Timișoara. Inițial, modelul american a fost adus în România, în urmă cu 26 de ani de Fundația Soros România. Mai apoi, în 1998, a fost preluată organizația Step by Step pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională. 
Școala din Timișoara în care nu se dau note și teme pentru acasă. Modelul e inspirat din Statele Unite

„Step by Step a intrat în România ca o alternativă socială, pentru părinţii care muncesc. Asta pentru că în clasele din această alternativă educaţională programul este de opt ore pe zi, iar părinţii care nu-şi permiteau să plătească o bonă sau să dea copilul la un after school, aveau posibilitatea de a-l înscrie la Step by Step’, a declarat, pentru sursa citată, Dana Vicaş, coordonatorul claselor Step by Step de la Şcoala Generală Nr. 20. Cu timpul, tot mai mulți părinți au devenit interesați de modul de predare Step by Step. În aceste clase, elevii nu au bănci, ci sunt împărțiți pe mese, numite centru de studiu. În acest mod, copiii sunt învățați încă de mici să lucreze în echipă. 

Lucrările nu sunt corectate cu roșu la școala din Timișoara în care nu se dau note

Mobilierul din lemn are dimensiunile potrivite pentru nivelul de vârstă. Totodată, în sistemul de predare inspirat după model american, niciun elev nu este trecut la tablă. „Programul este de la 08.00 – 16.00, cu o masă de prânz, servită în sala de mese a şcolii de la 12.30 până aproximativ la ora 14.00. Avem doar clase Step by Step, iar în fiecare clasă sunt două cadre didactice calificate care predau. Toţi învăţătorii avem studii superioare, precum şi cursuri în alternativa educaţională Step by Step’, a explicat Dana Vicaş. Programa şcolară pentru clasele 0 – IV este identică cu cea din învăţământul tradiţional, însă ceea ce diferă este modul de predare. Potrivit coodonatorilor,  alternativa Step by Step este acreditată şi autorizată de Ministerul Educaţiei „De la 08.00 la 09.00, programul începe cu întâlnirea de dimineaţă, aşa se numeşte prima oră din zi, care se împarte pe momente. Primul este mesajul zilei. Poate să fie legat de ceea ce se predă în ziua respectivă nou sau poate fi legat de un eveniment din ziua respectivă, iar de la acel mesaj tu porneşti ziua’, spune Dana Vicaş. 

Urmează rubrica noutăți în care elevii pot povesti, dacă vor, o experiență interesantă trăită în acea zi. Mai apoi, învățătorul le descrie elevilor agenda zilei, care este, de fapt, orarul zilei. Școala din Timișoara în care nu se dau note și teme, menită să dezvolte personalitatea copiilor Maximum șase elevi stau la mesele, denumite centre de interes, în care se prezintă câte o disciplină. E vorba despre centrul de alfabetizare, de matematică, de ştiinţe, de artă, de materiale de construcţie şi de joc.

Pe parcursul unei zile, ajung astfel la toate centrele de activitate. „Nu spunem că facem temele. Dacă nu am reuşit să terminăm sarcinile de lucru de la centre, le putem continua după-amiaza, pentru că nu toţi elevii lucrează în acelaşi ritm. Dacă am terminat sarcinile de dimineaţă, primim sarcini suplimentare, pe fişa individuală. După-amiaza se mai poate face un curs de dans, de muzică, educaţie fizică.

Încercăm să avem activităţi mai relaxante şi activităţi de muncă, şi de aşa-zise teme, doar dacă avem ceva de continuat de dimineaţă sau vrem să muncim în plus. Noi nu le spunem teme, ci le spun hai să mai facem ce am început azi-dimineaţă, să consolidăm, să văd eu cât de bine aţi priceput voi. Cumva duşi de nas să mai facem şi după-amiaza câte ceva’, a afirmat Dana Vicaş. Cei doi învățători lucrează timp de șase ore în fiecare clasă, în schimburi, de la 08.00 la 14.00 şi de la 10.00 la 16.00. „Copiii nu-şi duc cărţile şi caietele acasă, doar în weekend îşi iau anumite lucruri, pentru că primesc nişte teme în completare. Evaluarea se face la fel ca în tradiţional, pentru că şi programa este aceeaşi, iar testele sunt pe punctaje.

Însă ei nu primesc note în cursul anului, nu primesc calificative, nu avem catalog, ci elevii primesc fel de fel de alte recompense. Încercăm să-i recompensăm atât verbal, prin laude, prin aplauze, cât şi cu diferite abţibilde, o bombonică, o caramea când sunt mici. Când sunt mari, toată recompensa ţine de lauda noastră. Ce avem este un caiet de evaluare în care sunt trecute competenţele pe care ei trebuie să le îndeplinească la sfârşit de semestru. Acolo bifăm dacă au fost achiziţionate sau nu competenţele: îi lipseşte exerciţiul x la tabla înmulţirii, nu reuşeşte să recunoască substantivul, etc.

Trebuie să scrii punctual la ce anume nu se descurcă, iar aceste lucruri sunt între noi şi părinţi, nu se trec niciunde. Toate testele şi materialele făcute de copii sunt adunate în nişte portofolii, care ajung destul de des acasă şi părinţii văd ce au mai muncit copiii lor’, a explicat învăţătoarea Dana Vicaş. Niciun învățător nu folosește culoarea roșie atunci când corectează o lucrare. Motivul: roșul „îl inhibă pe copil şi creează o stare de panică, de teamă’, susține coordonatorul claselor Step by Step.

În aceste clase elevii nu se acordă premii, așa că elevii nu sunt ierarhizați. „De ce să spun ăsta e cel mai bun şi celălalt este cel mai prost. Trebuie să descoperim de fapt talentul copilului şi să vedem ce înclinaţii are. Această înclinaţie trebuie scoasă în evidenţă în faţa clasei. Tu eşti foarte bun la matematică, iar tu ai pictat extraordinar. Nu îi dai în cap celui care nu e bun la matematică, dar e foarte bun la sport.

Ei cresc şi ş-aşa îşi dau seama la un moment dat că ăla e mai bun şi ăla e mai slab la una şi la alta, dar nu-i lasi să-şi vorbească urât unul altuia sau cumva să se simtă prost cel care nu se descurcă bine la una dintre discipline. Diplomă de absolvire a clasei primesc toţi, dar fără să se scrie premiul, media’, a menționat Dana Vicaş. Elevii din clasele Step by Step sunt evaluați și oral pe scaunul aflat în fața clasei. Potrivit coordonatorilor, această alternativă educațională este menită să dezvolte personalitatea și calitățile copilului.

Sursa : libertatea.ro

Sursă foto: pressalert.ro 

Reclame